Prime Minister of India in Hindi/English For all Competitive Exam

Prime Minister of India in Hindi/English For Competitive Exam 2020-21

[su_heading size=”31″]Prime Ministers of India 2020:- [/su_heading]

 

When you give any exams either it is state level or national level questions related to the prime minister are most frequently asked in the examination.

On yourclasses, by taking digi books and online test you can get all the important facts as discussed below 

So let’s start —->

What most important things asked in the examination 

    • First is an article related to the prime minister that is article 74,75 & 78
    • Examiners usually confuse you with other articles so first note down these articles.
    • Other than this they also ask duties of the prime minister which is usually related to working, management and all the chief offices related to the prime minister 

When you have to write answer then these facts will be highly important for you with correct data 

Let’s take an example Narendra Modi is the 14th prime minister elected in 2014. Now to get some qualitative points about Narendra Modi, So we need to have a common understanding of prime minister and how it is different from other heads of government as president and king and queen.

Every country needs ahead to control and regulate the internal and external affairs of the country. They are usually chosen either directly by the people or through indirect election or in hereditary they get this known as a monarchy.

In India, there are 2 types of the head in India  

    • Prime minister is head of the executive in the central government chosen by the people and elected by direct election. 
    • Other is the president elected indirectly by people.

Current prime minister Narendra Modi is elected by the majority of the population.

Prime minister is the real head of executive who controls all the council of minister And state-level minister.

Modi became chief minister of Gujarat after keshubhai Patel then chief minister was downsized due to corruption and poor image in public .in this way he became a chief minister by chance.

But destiny needs something else from him, therefore, Gujarat riots 202 right after he became chief minister of Gujarat leads to downgrading his image in public as Hindu leader. but Modi kept on fighting with image issues throughout his life and gave respect to his position through his hard work and dedication.

Modi won in 2014 with the largest majority ever and done landmark job 

By giving hi party and nation a different image and face in front of the world.

He started various schemes such as Swachh Bharat Abhiyan for cleanliness drive in the whole country while Jan Dhan yojana to make availability of bank accounts for poor people and provide pension under Atal pension yojana.

Modi became more popular after demonetization in which he prohibited 1000 and 500 rupees notes from circulation to curb black money from the system and end path of terrorism inside and outside nation such as Pakistan and Bangladesh 

He started man ki bat on radio o directly connect with people of the nation.

Next time when you will come u can know about the fascinating life of other prime ministers.

Till then study hard and learn with  yourclasses.!!!!

भारत के प्रधान मंत्री 2020: –

जब कोई भी परीक्षा देता है तो वह राज्य स्तर की होती है या प्रधानमंत्री से संबंधित राष्ट्रीय स्तर के प्रश्न परीक्षा में सबसे अधिक पूछे जाते हैं।

योरक्लास्सेस पर, डिजी पुस्तकें और ऑनलाइन टेस्ट लेने से आप सभी महत्वपूर्ण तथ्यों को प्राप्त कर सकते हैं जैसा कि नीचे चर्चा की गई है

तो चलिए शुरू करते हैं —->

परीक्षा में सबसे महत्वपूर्ण बात क्या पूछी जाती है ??

    • पहले प्रधान मंत्री से संबंधित एक लेख है जो कि लेख &४, 78५ और to to है
    • इसके अलावा वे प्रधान मंत्री के कर्तव्यों के बारे में भी पूछते हैं जो आमतौर पर काम करने, प्रबंधन और प्रधानमंत्री से संबंधित सभी मुख्य कार्यालयों से संबंधित होते हैं

जब आपको उत्तर लिखना होता है तो ये तथ्य आपके लिए सही डेटा के साथ अत्यधिक महत्वपूर्ण होंगे

    • आइए एक उदाहरण लेते हैं कि नरेंद्र मोदी 2014 में चुने गए 14 वें प्रधान मंत्री हैं। अब नरेंद्र मोदी के बारे में कुछ गुणात्मक बिंदुओं को प्राप्त करना है, इसलिए हमें प्रधान मंत्री की आम समझ होने की आवश्यकता है और यह कैसे राष्ट्रपति और राजा के रूप में सरकार के अन्य प्रमुखों से अलग है ।

हर देश को देश के आंतरिक और बाहरी मामलों को नियंत्रित और नियंत्रित करने के लिए आगे की आवश्यकता है। वे आमतौर पर या तो सीधे लोगों द्वारा या अप्रत्यक्ष चुनाव के माध्यम से या वंशानुगत में चुने जाते हैं, उन्हें यह राजशाही कहा जाता है।

भारत में, भारत में 2 प्रकार के प्रमुख हैं

    • प्रधानमंत्री लोगों द्वारा चुनी गई केंद्र सरकार में कार्यकारी का प्रमुख होता है और प्रत्यक्ष चुनाव द्वारा चुना जाता है।
    • अन्य लोगों द्वारा अप्रत्यक्ष रूप से राष्ट्रपति का चुनाव किया जाता है।

वर्तमान प्रधान मंत्री नरेंद्र मोदी बहुमत से चुने गए हैं।

प्रधानमंत्री कार्यपालिका का वास्तविक प्रमुख होता है जो सभी मंत्री और राज्य स्तरीय मंत्री परिषद को नियंत्रित करता है।

वडनगर में एक गुजराती परिवार में रहते हुए, मोदी ने अपने पिता को एक बच्चे के रूप में चाय बेचने में मदद की और कहा कि उन्होंने बाद में अपनी मंदी छोड़ी।

वह संघ के साथ एक लंबे रिश्ते की शुरुआत करते हुए, आठ साल की उम्र में आरएसएस से परिचित हो गए थे।

नरेंद्र ने जसोदाबेन के साथ अपनी शादी के बाद घर छोड़ दिया, ताकि समाज के लिए और अधिक लाभ उठाया जा सके और उन सूचनाओं को उठाया जा सके जिन्हें कई दशकों बाद पहचाना गया था।

मोदी ने लंबे समय तक भारत का दौरा किया और गुजरात वापस आने से पहले विभिन्न सख्त फ़ोकस का दौरा किया। 1971 में वह राष्ट्रीय स्वयंसेवक संघ के लिए एक पूरे दिन के विशेषज्ञ बन गए। 1975 में अत्यधिक संवेदनशील स्थिति में जिसने देश को मजबूर किया, मोदी को शरण लेनी पड़ी। आरएसएस ने उन्हें 1985 में भाजपा में आने की अनुमति दी और उन्होंने 2001 तक महासम्मेलन की स्थिति में रहते हुए पेकिंग ऑर्डर के अंदर कुछ स्थितियों को रखा।

मोदी को 2001 में केशुभाई पटेल की बम विस्फोट भलाई और भुज में भूकंप के बाद खराब खुली तस्वीर के कारण गुजरात का मुख्यमंत्री चुना गया था। मोदी को अधिकारिक सभा के लिए बहुत पहले चुना गया था। उनके संगठन को 2002 के गुजरात दंगों या इसके इलाज के लिए किसी भी मामले में जांच के लिए जटिल माना गया है। सुप्रीम कोर्ट द्वारा चयनित विशेष जांच दल को मोदी के खिलाफ व्यक्तिगत रूप से विरोधाभासी प्रक्रिया शुरू करने का कोई सबूत नहीं मिला। बॉस के पादरी के रूप में उनकी व्यवस्था, मौद्रिक विकास को सशक्त बनाने का श्रेय दिया जाता है, जिसने प्रशंसा प्राप्त की है। उनके संगठन को राज्य में भलाई, विनाश और प्रशिक्षण सूचियों में मौलिक रूप से सुधार करने की उपेक्षा के लिए फटकार लगाई गई है।

मोदी ने 2014 की आम राजनीतिक दौड़ में भाजपा को पीछे छोड़ दिया जिसने भारतीय संसद के निचले स्थान, लोकसभा में एक बड़ा हिस्सा दिया, 1984 के बाद से किसी भी एक सभा के लिए पहला रन-थ्रू। मोदी के संगठन ने सीधे प्रत्यक्ष अटकलों को बाहर लाने का प्रयास किया है भारतीय अर्थव्यवस्था में और औषधीय सेवाओं और सामाजिक सरकारी सहायता कार्यक्रमों पर खर्च में कमी। मोदी ने संगठन में उत्पादकता में सुधार करने का प्रयास किया है; उन्होंने योजना आयोग की घोषणा करके बल पर ध्यान केंद्रित किया और NITI अयोग की स्थापना की। उन्होंने एक प्रमुख स्वच्छता लड़ाई शुरू की और पारिस्थितिक और कार्य कानूनों को दुर्बल या रद्द कर दिया। उन्होंने उच्च-स्तरीय बैंकनोटों का एक संदिग्ध प्रदर्शन शुरू किया।

अब तक हम एक प्रधानमंत्री के बारे में जान चुके हैं।

अगली बार जब आप आएंगे तो आप दूसरे प्रधानमंत्री के आकर्षक जीवन के बारे में जान सकते हैं।

तब तक मेहनत से पढ़ाई करो और यौरक्लास्सेस  के साथ सीखो। !!!!

[su_post post_id=”https://yourclasses.in/the-prime-minister-india-2020″ filter=”https://yourclasses.in/first-prime-minister-pm-of-india”%5D

[su_post post_id=”https://yourclasses.in/the-prime-minister-india-2020″ filter=”https://yourclasses.in/first-prime-ministers-pm-of-india“]

You may also like...

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.